Lulliga tomtenissar

Igår var det en stor polett som trillade på plats.
Som liten var jag alltid fascinerad av den stora tomtedockan som stod i guldsmedens skyltfönster under julmånanden och knackade på fönstret med en käpp i sin batteristyrda hand. Det var det synintrycket som för mig kom att illustrera julvisan "hej tomtegubbar, slå i glasen". Igår kväll, i bilen på väg hem från stan, slog det mig som en insikt från ingenstans, att den där sången handlar inte alls om några tomtenissar som står och bankar på ett skyltfönster. "Slå i glasen" syftar ju naturligtvis på detta:
 
Sådär. Mysteriet kring julen luckras upp!

(Och det här kom jag underfund med som tjugofyraåring...)

Kommentarer
Postat av: Erika

haha jag visste att du skulle blogga om det :D

2008-12-14 @ 12:11:14
URL: http://undiserika.blogg.se/
Postat av: Katarina

Underbar historia Sara !

Tänk vad mkt. sånt roligt man kan komma på !

Själv sjöng jag - går iinte till ögon och hattarna på sne....jag var väl sådär 18 när jag lärde mig att det fanns nåt som heter korinter !



Kram på dig.. ( är ofta inne på din blogg, har tidigare tänkt kommentera men har inte kommit till skott...)

2008-12-14 @ 16:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0