Förtryck förklätt i fina ord

Shit. Man släpper väl inte in vad som helst genom dörren!
För en liten stund sedan plingade det på dörren Jag har bott i ett hus till största delen fyllt av pensionärer ganska länge nu, och påverkad som jag är avdet slängde jag mig genast på titthålet. På trappavsatsen stod två män; en stor grånad bjässe och en lite mindre mörkhårig man. Med sig hade de också en liten flicka (kom ihåg: barn säljer!) och händerna var fyllda av någon form av broschyrer. Jag gillade inte riktigt uppsynen hos männen så jag öppnade inte dörren. Den lille mannen stoppade ner några broschyrer genom mitt brevinkast och en liten skrift med texten VAKNA! stirrade upp påmig från hallmattan. Klart att det var Jehovas... Kan säga att även grannarnas dörrar förblev stängda.

Satte mig och bläddrade igenom deras broschyrer och precis som jag förväntat mig hittade jag en hel del skruvat material. Till exempel den långa artikeln om huruvida dataspel är okej. Ett par citat ur kommer här:

"/.../ att spela spel som innehåller sex och våld. Sådana spel kakn förstöra din 'moraliska känsla' och göra så att både tankarna och handlingarna börjar styras av det Bibeln beskriver som köttsliga begär."

Och min personliga favorit:
"Kan mitt val av dataspel såra Jehova? Den typ av dataspel som du väljer kan påverka vad Gud tycker om dig."
Haha.

Och så det största skämtet av samtliga artiklar: "Vad innebär det egentligen att mannen är familjens huvud?" Rubriken följdes av en två sidor lång rappakalja om hur en man ska vara "ledaren" i familjen och pryddes av en bild på en lyckligt brudpar. Mannen ska använda sin makt på ett gentemot hustrun respektfullt sätt, menar de, eftersom den underställda kvinnan då blir nöjd och lycklig i sin situation. Ja, Jehovas vittnen är faktiskt så vidsynta att de säger att

"hon bidrar med värdefulla tankar och förslag när beslut ska fattas, och hon har en viss myndighet i familjen. /.../ Samtidigt har naturligtvis mannen som familjeöverhuvud ansvaret att fatta de avgörande besluten." 

Jaha, som kvinna (dvs fru eller mamma) ska man alltså ha rätt till "viss myndighet" i sin egen familj. Viss myndighet!!
Jaha. Ja, men då får vi väl vara nöjda då.




Kommentarer
Postat av: Sigge

Tyckte att du beskrev Jehovas vittne bra.

Det säger ju allt om vad dom står för.

En sak som dom har anammat, är detta med att få bot

och bättring,om man gör nåt dumt.

Jehovas kan ju bikta sig så är alla misstag uppklarade.

Vi får stå för vad vi gör med allt vad det innebär.

Nej, släpp inte inte sånt där "löst" folk.

2008-11-29 @ 16:42:52
URL: http://siggeikil.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0