Könsbyte - Från man till kvinna

Just nu pågår Mångfaldsdagarna i Karlstad. Det finns en mängd intressanta föreläsningar som man egentligen borde gå på, men tid och ork räcker inte alltid till. I eftermiddags kunde Hanna och jag iaf bocka av en punkt på programmet då vi gick på föreläsningen "Könsbyte, normer och utanförskap" med Rebecca Stork och Helene Svanberg. Denna presentation av dem finns på http://www.lectia.se/ :
Två kvinnor som lever med varandra i ett homosexuellt förhållande. Och som tidigare levt med varandra i ett heterosexuellt förhållande. Blev det krångligt? Rebecca har varit man! Blev det enklare? 
Allmän bild 
Enkelt eller ej - det var hursomhelst en mycket givande stund och ett otroligt fascinerande par med en ovanlig historia. Det var första gången jag (vad jag vet) mötte en människa som korrigerat sitt kön, och jag tror det var en väldigt nyttig upplevelse. Det finns många som skulle ha nytta av att lyssna på Rebecca och Helene; det finns så mycket fördomar och förutfattade meningar om de personer som underkastar sig denna form av kirurgi. . Könsbyten är annars något man (åtminstone i min värld) främst stöter på i dokumentärer på kanal5, och kanske är bilden många har av könskorrigerade personer att de är någon slags märkliga dokusåpafigurer. 
- Rebecca har nog krossat ett antal fördomar genom sina föreläsningar. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0