Pannkaka

Idag var det jag som hade hand om mellanmålet på fritis. Idag innebar det att jag skulle jag slänga ihop ugnspannkaka till tjugotre ungar. Jag vispade som en tok, 9 ägg och 18 dl mjölk till varje omgång - det skvimpade en hel del - men flöt på bra; pannkakorna svällde och bubblade till gula månslandskap i ugnen. Så - när jag kände mig som mest rutinerad, med rutigt förkläde och mjöl i håret - och det var dags för den fjärde plåten, blev det pannkaka(!) av alltihop. Plåten var full upp till kanten och ugnen långt ner, så när jag böjde mig ner mer eller mindre HÄLLDE jag ut halva smeten över ugnsluckan och golvet. Gissa om jag fick torka en stund - flera kilometer hushållspapper gick det åt! Inte lätt heller när det man torkar är så hett att fingertopparna skulle skrumpna ihop med en gång om man råkade slå i med dem. Men jag fick ordning på pannkakorna till slut, och gott blev det också! Men lite extra svinto-städning krävdes sen när ugnen hade svalnat...    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0