Champagneflickan



Så har jag plöjt ännu en bok ur min nöjeshög.
 Champagneflickan - en svensk strippa berättar var även den en så kallad pageturner. Fick den av Andreas i julklapp efter att jag under ett antal veckors tid stått och klämt på den i var och varannan affär utan att slå till.
En rapport inifrån den danska sexindustrin kändes lockande, och glädjande nog höll den en finfin språklig nivå (vilket jag av någon anledning inte tagit för givet från början). Seglade genom sidorna från pärm till pärm, och blev både underhållen och upprörd. En bok som får en att reagera är en läsvärd bok.Trevlig som otrevlig.
Boken har fått en hel del kritik för att den glorifierar en sysselsättning som har många mörka sidor och den har kallats för en ny "lycklig hora"-berättelse. 
Författaren försöker visa på både för- och nackdelarna i branschen, men ofta slås man av hur hon talar emot sig själv - hur hon förnekar att vissa negativa inslag skulle förekomma i hennes liv, och i nästa stycke händer faktiskt just det. Exempelvis avfärdar hon den statistik som visar på att många inom hennes bransch har ett förflutet med sexuella övergrepp och att detta skulle kunna ha något samband med deras livsval. På samma sida får man veta att hon själv faktiskt är en strippa med just denna bakgrund.
Summa sumarum så tror jag att det är svårt att få en positiv bild av tillvaron som strippa om man läser den här boken. Alla fördelar hon nämner stjälper hon på egen hand. Det roliga i att tillbringa halva dygnet berusad på dyr champagne resulterar i att den andra halvan går i bakfyllans tecken och alkoholismen finns där som en ständig riskfaktor. Jag tror därför inte man behöver bekymra sig om att det här skulle vara en "lycklig hora"-bok. Med lite sunt förnuft och kritiskt tänkande när man läser den så tror jag nog man ser igenom de inslag av romantisering som finns.
En bra bok är det i alla fall. Rekommenderas helt klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0