Poppis med loppis

Avlade ett besök på Gengåvan idag. Först trodde jag dock att vi hamnat vid Mekka, att döma av bilköerna och den trögflytande folkhopen som fyllde upp varenda vrå av lokalen.
Att handla på loppis och secondhand är ett nyväckt intresse hos mig, jag har nyligen upptäckt hur kul det är att kompenera ihop sina egna serviser med koppar och fat från alla möjliga håll. Varje gång jag kommer in i en stor lokal fullproppad från golv till tak med skräp och skatter om vartannat blir jag alldeles pirrig i varje liten cell. Så många möjligheter! Det svåra är att sålla guldkornen från bråten. Det gäller att inte tappa huvudet och stoppa varje liten pinal i varukorgen. Det är så lätt hänt, men man kan faktiskt ha för många assietter och glasskålar.
Efter att ha fyllt vår korg till belåtenhet tillbringade vi i runda slängar 30 (trettio) minuter i kö. Det otroligt tröga kassasystemet måste vara Gengåvans främsta försäljningstaktik, eftersom man drivs att hela tiden slå nya lovar runt butiken medan man väntar. Vi fick flera tillskott i vår korg på det viset.

Den här rejäla kannan tänkte jag ha som vatten- eller safttillbringare. Eller möjligtvis som blomvas.  










Andreas blev mycket nöjd med sitt bokstavligen enorma fynd: en ölsejdel som

utan svårigheter sväljer en liter vätska. Själv tror jag nog mer på att låna ut den som badbalja till hans två små brorsöner.







Fem sådana här gula assietter från Höganäs blev mina. Har redan andra delar ur samma serie, så nu kan jag matcha såhär fint:







Vid första anblicken sorterade hjärnan in denna mosaiktavla i "skräp"-facket. Sedan väcktes dock diverse barndomsminnen och det slog mig att den kanske skulle göra sig bra på en liten tavellist i det nya sovrummet, där det finns en turkos fondvägg. Även om det inte riktigt kommer fram på bilden så går tavlan i huvudsakligen brunt och turkost (och för en så billig peng har man ju faktiskt råd att chansa!). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0