Sju skäl till att Anna Anka är en tidsresenär

Den här listan var ett riktigt latmansgöra. Jag behövde inte klura ut ett enda skäl på egen hand. I sin artikel på Newsmill serverar Anna dem själv, i citatform, trädda på pärlband och serverade på silverfat:


Foto: Thomas Engström

1. Anna om USA: "USA var från första stund mitt hemland. Här finns ingen jantelag. Här tillåts kvinnor vara kvinnor och män män. Det var så skönt att komma till ett land där män vet hur man beter sig mot en kvinna. Här tar männen hand om allt det ekonomiska, allt annat är en förolämpning mot både kvinnan och mannen i förhållandet."

2. Anna om svenska pappor: "Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten och sin jämställdhet."

3.  Anna om amerikanska pappor: "En riktig amerikansk man får panik om han är ensam med barnet i mer än tjugo minuter. Amerikanska pappor lagar inte mat och stryker inte, de jobbar och försörjer sina familjer."

4. Anna om kvinnans roll i förhållandet: "Som hemmafru ska du ställa upp på alla sätt, du ska alltid vara snygg och välklädd. Sexuellt är det kvinnans skyldighet att se till att mannen är tillfredsställd, gör hon inte det får hon skylla sig själv om han är otrogen."

5. Anna om svenska kvinnor: "I Sverige är det tillåtet att förfalla, bara man fångar en man. Det är synd om svenska män. De gifter sig med snygga kvinnor som snabbt blir oattraktiva, börjar klä sig slafsigt och struntar i mannens behov. Många svenska män måste undra varför de gifte sig - och det är inte underligt att så många väljer att skilja sig."

6. Anna om det förträffliga med amerikanska mamors uppfostran: "Här håller inte mammorna på och tjatar på sina döttrar om utbildning och om att gå till college, utan om att hitta en idrottskille eller en kändis! Är det inte underbart?"

7. Anna om sitt mål: "Jag vill bli en förebild för svenska kvinnor. Jag har brutit upp från Jantelandet. Jag önskar att fler kvinnor gjorde som jag. Ni skulle bli mycket lyckligare."

* * *

Okej. Vi tar några sekunder och försöker smälta Annas svada. 
När den första reaktionen lagt sig och det slutat att vissla ur öronen, sväljer jag alla arga ord och försöker komma ihåg att man ska önska sina medmänniskor det bästa.

Så: jag glädjer mig åt att denna grottkvinna tycks ha hittat sin forntidskultur tillslut.


Kommentarer
Postat av: Lina

Klockrent skrivet kära du! När hon ändå vill in i den svenska politiken kan hon väl se till att avskaffa rösträtten för kvinnor. Det ligger ju i tiden. Anna Ankas tid det vill säga.

2009-09-22 @ 18:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0